Sensommeren 2024

Kan du huske, hvornår du sidst har fået en gave ud af det blå?

Vi taler ikke om fødselsdagsgave eller julegaver, dem ved man jo ofte, at man får.

Men den uventede gave.

Den der får en til at stoppe op og sige ”til mig?” eller ”hvorfor?”.

Det er den gave, du skal give til dine kunder.

Særligt hvis du arbejder i servicesektoren.

Gaverne kan eksempelvis være:

  • En lille, gratis isdessert til børnene på restauranten
  • En håndskrevet note på puden på hotelværelset, hvor du byder Charlie og Peter hjerteligt velkommen til dit hotel
  • En lille keramik-mariehøne, som du har lavet til børnene i dit galleri

Og her er de 2 gode grunde til, at de små gaver vil være en kæmpe gevinst for din forretning.

 

1: Det gør kunder til ambassadører

Det, der vil give allerstørst gevinst for dig, er hvis dine kunder laver dit markedsføringsarbejde for dig.

Og det gør du nemt for dem ved at give en lille gave, de ikke havde regnet med.

Gaven er nemlig nem at tage et billede af.

Og dele på kundens eller gæstens sociale medier.

På den måde har du skabt et såkaldt ”instamoment” med din gave.

Gjort det let for kunden eller gæsten at dele indhold om dit sted.

Og du har vist din kunde, at de er noget særligt for dig.

At du vil gøre noget ekstra for, at de får en god oplevelse hos dig.

Og det har en helt anden troværdighed, når dine kunder fortæller andre, at du gør det godt – fremfor når du selv gør det.

 

2: De vil gøre gengæld

Når du giver en gave, vil modtageren ubevidst føle, at de skylder dig noget.

De får lyst til at gøre gengæld.

Det kalder man ”reciprocitet”, og der er lavet en interessant undersøgelse af det.

Hvis en tjener giver en gave i form af en lille chokolade sammen med regningen, giver gæsterne flere drikkepenge.

Og endnu sjovere:

Hvis tjeneren lægger et par stykker chokolade ved regningen, går væk fra bordet, og så vender tilbage og giver dem lidt ekstra – lidt som en eftertanke – så ryger mængden af drikkepenge helt i vejret.

Forestil dig så, at der sammen med den regning ligger en håndskrevet note.

Den beder gæsten om at anmelde deres besøg via denne her QR-kode.

Gæsten vil have lyst til at dele sin gode oplevelse for at gengælde den gave, de lige har fået.

Og igen bliver de altså til dine gode ambassadører.

Nåhja: så er det også ret god stil at forkæle sine gæster og kunder.

Og det gør det endnu sjovere at gå på arbejde.



God fornøjelse!

Kristina Herlev Wulff
CEO & Founder
Meerkat Media